La trampa de la ciencia y las niñas
Aspiraciones, referentes y estereotipos
Incluir la perspectiva de género en la ciencia beneficiará a la ciencia misma y a la sociedad entera, y eso incluye abordar barreras que dificultan el acceso y continuidad de las mujeres en la investigación. Alegar que “a las chicas no les interesa la ciencia”, además de equivocado, obvia el hecho de que existen una serie de obstáculos que las excluyen, disuadiendo a las niñas de seguir aspiraciones científicas. Desde la educación y la comunicación podemos contribuir a tratar de derribar algunas de esas barreras. Sin embargo, se trata de un problema complejo en el que es fácil meter la pata, incluso cuando se parte de las mejores intenciones.
Para conmemorar el Día de la Mujer y la Niña en la Ciencia, en el próximo Journal Club nos centraremos en cómo evitar la trampa de la ciencia y las niñas. ¿Qué debemos tener en cuenta al diseñar actividades científicas con perspectiva de género para menores? ¿Qué nos han enseñado las ciencias sociales sobre las aspiraciones, sobre los estereotipos y sobre la influencia de los referentes?
Sigue el evento en vivo en nuestro canal de YouTube el martes, 15 de febrero a las 19:00, hora peninsular española.
Vídeo del evento
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En esta entrega del Journal Club celebramos el Día de la Mujer y la Niña en la Ciencia abordando la influencia de la comunicación científica en las aspiraciones científicas de las niñas. ¿Qué debemos tener en cuenta al diseñar actividades científicas con perspectiva de género para menores? Nos acompaña como voz experta Milagros Sáinz, directora del grupo de investigación principal en el Internet Interdisciplinary Institute de la Universidad Oberta de Catalunya.
Podcast del evento
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El artículo
Una revisión sistemática y recomendaciones para maximizar la eficacia de referentes en STEM
Gladstone, J., & Cimpian, A. (2021): Which role models are effective for which students? A systematic review and four recommendations for maximizing the effectiveness of role models in STEM. International Journal of STEM Education, 8, 59.
Gladstone, J., & Cimpian, A. (2021): Which role models are effective for which students? A systematic review and four recommendations for maximizing the effectiveness of role models in STEM. International Journal of STEM Education, 8, 59.
Ponente/s
La voz experta de este mes es Milagros Sáinz, directora del grupo de investigación sobre género y TIC e investigadora principal en el Internet Interdisciplinary Institute de la Universitat Oberta de Catalunya. Su investigación está relacionada con estereotipos y roles de género, motivación escolar y elección de estudios en la adolescencia. También estudia diferencias de género en actitudes hacia a la tecnología y las carreras tecnológicas.
Información complementaria
Porque un paper es solo un paper
Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests
Bian L., Leslie S. J., Cimpian A. (2017). Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Science, 355, 389–391.
Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering.
Master, A., Meltzoff, A. N., & Cheryan, S. (2021). Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(48).
Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work.
McKinnon, M., & O’Connell, C. (2020). Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work. Humanities and Social Sciences Communications, 7(1), 1-8.
Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment.
Rhodes, M., Cardarelli, A., & Leslie, S. J. (2020). Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(18), 9808-9814.
Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests
Bian L., Leslie S. J., Cimpian A. (2017). Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Science, 355, 389–391.
Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering.
Master, A., Meltzoff, A. N., & Cheryan, S. (2021). Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(48).
Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work.
McKinnon, M., & O’Connell, C. (2020). Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work. Humanities and Social Sciences Communications, 7(1), 1-8.
Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment.
Rhodes, M., Cardarelli, A., & Leslie, S. J. (2020). Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(18), 9808-9814.
Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests
Bian L., Leslie S. J., Cimpian A. (2017). Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Science, 355, 389–391.
Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering.
Master, A., Meltzoff, A. N., & Cheryan, S. (2021). Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(48).
Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work.
McKinnon, M., & O’Connell, C. (2020). Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work. Humanities and Social Sciences Communications, 7(1), 1-8.
Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment.
Rhodes, M., Cardarelli, A., & Leslie, S. J. (2020). Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(18), 9808-9814.
Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests
Bian L., Leslie S. J., Cimpian A. (2017). Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Science, 355, 389–391.
Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering.
Master, A., Meltzoff, A. N., & Cheryan, S. (2021). Gender stereotypes about interests start early and cause gender disparities in computer science and engineering. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(48).
Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work.
McKinnon, M., & O’Connell, C. (2020). Perceptions of stereotypes applied to women who publicly communicate their STEM work. Humanities and Social Sciences Communications, 7(1), 1-8.
Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment.
Rhodes, M., Cardarelli, A., & Leslie, S. J. (2020). Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(18), 9808-9814.